Deze week is het schilderij Bildnis Elisabeth Lederer (1914–1916) van Gustav Klimt geveild voor maar liefst 236,4 miljoen dollar, waarmee het het op één na duurste kunstwerk ooit is dat onder de hamer ging. Deze indrukwekkende verkoop bevestigt opnieuw hoe tijdloos en invloedrijk Klimts beeldtaal is. Zijn ornamentiek, kleurgebruik en symboliek blijven generaties aanspreken.
Voor mij als kunstenaar is dit een moment dat raakt aan mijn eigen fascinatie voor de grote meesters. Niet vanwege de miljoenenprijzen, maar vanwege de erkenning dat een sterke stijl en een krachtig verhaal eeuwigheidswaarde hebben. In mijn werk onderzoek ik graag waarom deze beelden zo beklijven — en wat hun relevantie vandaag nog kan betekenen.

Ik breng al langere tijd een hommage aan Klimt in mijn digitale kunstwerken. Zo creëerde ik een Flower-Power interpretatie van De Kus, waarin ik zijn iconische omhelzing heb vertaald naar een explosie van bloemen, kleur en modern detail. Daarnaast maakte ik een pianospelende dame in een Klimt-achtige sfeer genaamd “Vrouw aan de Piano in Gouden Kleuren – Romantisch Schilderij“, waarin het rijke patroonwerk en de warme tinten samenwerken met mijn eigen hoge-contrast stijl.
Deze werken bied ik bewust aan als betaalbare prints via mijn Werk aan de Muur shop, zodat liefhebbers van Klimts sfeer en esthetiek een hoogwaardige, moderne interpretatie in huis kunnen halen — zonder de miljoenen die bij veilingen over tafel gaan. Het plezier van kunst zou toegankelijk moeten zijn, juist wanneer iconische stijlen opnieuw in de belangstelling staan.

Wie was Gustav Klimt en wat typeert zijn stijl?
Gustav Klimt (1862–1918) was een toonaangevende kunstenaar binnen de Weense Secessie, bekend om zijn zeer decoratieve, bijna gouden beeldtaal. Zijn stijl wordt gekenmerkt door rijke patronen, sierlijke ornamenten, vloeiende lijnen en een combinatie van realistische figuratie met symbolische abstractie. Klimt werkte vaak met goudtinten, mozaïekachtige structuren en dromerige composities die zowel elegant als sensueel zijn. Zijn wereld is een samenspel van bloemen, geometrie, vrouwelijke figuren en een warme, bijna spirituele gloed. Het is precies die unieke mix van verfijning en symboliek die zijn werk iconisch maakt — en die vandaag de dag nog steeds wereldwijd geliefd is.
Waarom ik de oude meesters eer
Voor mij is een hommage geen imitatie, maar een dialoog. Door mij te verdiepen in het werk van kunstenaars als Klimt — in hun ritme, patronen en symboliek — daag ik mezelf uit om nauwkeuriger te kijken en verder te gaan dan mijn bestaande technieken. Het is een manier om te leren van het verleden, terwijl ik mijn eigen signatuur versterk. Zo groei ik als kunstenaar: door traditie te onderzoeken, te herinterpreteren en opnieuw tot leven te brengen in een hedendaagse, digitale vorm.
Verder lezen: mijn moderne ode aan de oude meesters
Als u meer wilt zien van mijn hommage-werken — waaronder stijlen geïnspireerd door andere iconische kunstenaars — dan nodig ik u graag uit om mijn eerdere blog te lezen waarin ook een mijn andere homage werken te zien zijn.
Een moderne ode aan de oude meesters – Vincent en de evolutie van kunst