Hieronder lees je mijn beeldmaker verhaal vanaf het eerste begin tot waar ik nu sta. Wil je me als beeldmaker graag beter leren kennen lees dan vooral onderstaand verhaal.

Op de middelbare school had ik een grote interesse in homecomputers, leerde ik mezelf programmeren in Basic wat achteraf mijn eerste grote creatieve proces is geweest. Ik probeerde met behulp van deze eenvoudige computers dingen als tekenfilmpjes, muziek en spelletjes te maken.
Het was natuurlijk een logische stap om na mijn dienstplicht een opleiding te gaan doen in de automatisering. Ik koos voor technische computerkunde en ging bij mijn laatste stagebedrijf SmartCable aan de slag met het programmeren van microcontrollers. Door een collega leerde ik de eerste stapjes in Photoshop wat een mooie timing bleek want door de opkomst van het Internet kon ik die kennis mooi gebruiken voor het bouwen van mijn eerste websites.
Naast het programmeren van microcontrollers ging ik ook aan de slag met het programmeren van applicaties waar onze apparatuur mee moest samenwerken.
Bij mijn volgende werkgever ging ik vooral websites bouwen die dynamisch gebouwd werden en profileerde ik me met mijn kennis van Photoshop om het design voor mijn rekening te nemen.

Vanaf de middelbare school maakte ik graag foto’s op vakanties en plakte deze foto’s later in in uitgebreide collages waarin ook kaarten, flyers, toegangskaartjes, bonnetjes en nog veel meer werden gecombineerd.
Analoge fotografie bleef beperkt tot simpele camera’s zodat ik niet erg bezig was met de techniek, maar vooral met de plaatjes die ik binnen de beperkingen van de camera an het analoge proces kon maken.

De fotografie hobby kon met de komst van mijn eerste digitale camera in 2001 een snelle vlucht nemen omdat de kosten van het fotograferen hiermee aanzienlijk voor mij daalde. Al snel moest er een website komen met daarop mijn mooiste werk. De website kreeg de titel “Droomfoto’s”.

De techniek van digitale camera’s ging nog erg snel dus versleet ik in rap tempo nieuwe camera’s vanwege de drang naar meer megapixels. Meer megapixels betekende meer mogelijkheden om in nabewerking nog leuke dingen te kunnen proberen. In 2006 kwam een toch wel lang gekoesterde wens van me uit toen ik mijn eerste spiegelreflexcamera, een Nikon D80, kocht. Ik fotografeerde van alles. Van landschappen tot macro en zo nu en dan eens een portretje van een bekende. Dat laatste smaakte wel naar meer.

In 2007 trok ik de stoute schoenen aan en vroeg een bekende van me of ze eens voor mijn camera wilde poseren voor een echte fotoshoot. Dit bleek een schot in de roos aangezien hier een nieuwe passie kon ontstaan. De dag voor de geplande fotoshoot reed ik nog snel naar een fotospeciaalzaak om daar een simpel studio flitssetje aan te schaffen en met behulp van lakens maakte ik thuis een simpele studio opstelling.
Die eerste shoot was dus ontzettend veel leren in zeer korte tijd, maar de mogelijkheden waren enorm en ik wist zeker dat ik dit soort fotoshoots zeker vaker zou willen doen.
Via social media lukte het al snel om vele amateur modellen voor de camera te krijgen en de studio kreeg uitbreiding na uitbreiding en er werd een logeerkamer voor omgebouwd.

Na de nodige fotoshoots werd het telkens lastiger om nieuwe uitdagingen te zien in de volgende geplande shoot. Rond die tijd kwam ik op internet de website van Scott Kelby tegen die samen met Matt Kloskowski een video liet zien over photoshop composites. Een achtergrond foto werd gecombineerd met een foto van een fotomodel die in de studio werd gefotografeerd. Dit was geweldig en wilde ik ook. Ik kocht het boek ‘Photoshop Compositing Secrets’ van Matt Kloskowski waar haarfijn uitleg gegeven werd in zijn technieken en al snel maakte ik mijn eigen composites/fotomontages. De vrijheid die fotomontages. mij gaven vond ik geweldig want de Sky was the limit en met behulp van photoshop leek het haast wel toveren.

Op mijn werk in een Rotterdams ziekenhuis, het Franciscus Gasthuis en Vlietland waar ik fulltime als longfunctie-analist werk kwam als feedback uit een patiënt tevredenheid onderzoek dat onze kamers wel erg klinisch wit en saai zijn. Ik besloot daarom om een werk te gaan maken wat kleur aan de muur van een onderzoekskamer zou brengen. Eerder dat jaar had ik ervaring opgedaan met het creëren van een digitaal schilderij van een portret. Ik besloot om voor in het ziekenhuis een stadsgezicht van Rotterdam als digitaal schilderij te maken.
Gelukkig viel dit in de smaak bij collega’s en patiënten en de volgende passie bleek geboren. Steeds vaker maakte ik digitale schilderijen waarbij fotografie, schetsen en schilderen gecombineerd werden.

In 2018 nam ik een maand vrij om mezelf het 3D Render programma Blender aan te leren omdat dit me de kans gaf om een achtergrond voor een fotomontage niet te hoeven fotograferen maar zelf te kunnen renderen. Door onderdelen voor fotomontages zelf te renderen kon ik bewerkingen maken die voorheen niet mogelijk voor me waren omdat ik dit zelf niet op de foto kon zetten.

Toen in 2020 door de pandemie de mogelijkheden om iemand in de studio op de foto te zetten verdwenen besloot ik me nog meer te verdiepen in 3D rendering. Met de software Daz3D bleek het mogelijk om zelfs mensen te renderen die onder de juiste omstandigheden en een beetje hulp van photoshop er best realistisch uit kwamen te zien. Het maken van fotobewerkingen kon vanaf dit moment zonder zelfs een camera vast te houden. De ervaring die ik als fotograaf had opgedaan bleek ontzettend handig bij het creëren en uitlichten van mooie foto’s die in sommige gevallen gecombineerd met het digitale schilderijen zelfs tot schilderij als eindresultaat konden worden geproduceerd,.

Ondertussen is de website arjenroos.com en de shop op WerkAanDeMuur gegroeid met tal van verschillende werken en wordt er telkens vaker door kopers gekozen om een werk van mijn hand aan hun muur te hangen. Super trots dat mijn werk zo gewaardeerd wordt is het niet moeilijk om telkens nieuwe werken te creëren en besloot ik om een website gericht op al deze werken op te zetten zodat ik de mogelijkheid heb om van deze werken meer te vertellen. Hoe is het ontstaan, wat was mijn idee en hoe hangen de werken bij de kopers en dus was de geboorte van ArjenRoos.nl een feit.

Wil je meer weten welke spullen ik gebruik bij het maken van mijn werken? Op deze pagina zie je hier een opsomming van en op de ‘achter de schermen‘ pagina lees je meer over mijn werkproces.

Op mijn Engelstalige pagina op ArjenRoos.com vind je nog meer info. Deze .COM website is naast het publiceren van mijn werken wat meer gericht op de uitleg van de door mij gebruikte technieken.

Klik vooral rond op deze website om meer van mijn werken te bekijken en geef vooral een reactie.