Het meisje met de parel

Johannes Vermeer schilderde dit werk rond 1666 en was niet een portret van een bestaand meisje maar een fantasie werk. Met name dit laatste aspect gaf mij inspiratie om met mijn fantasie te gaan spelen met als basis het schilderij van Vermeer. Met mijn werken probeer ik namelijk de fantasie van de kijker te prikkelen en de meeste portretten die ik maak zijn ook nog eens fictief. Verder is Vermeer erg precies in het gebruik van licht en contrast. Kijk maar eens naar de glans op haar parel of de glimmende lippen. Ook in mijn werk probeer ik door gebruik te maken van licht en contrast mijn werken iets extra’s mee te geven en is dit regelmatig onderdeel van het verhaal. Het is dus niet vreemd dat ik een band met het werk van Johannes Vermeer en dan in het bijzonder het meisje met de parel heb gekregen en ik verschillende werken heb uitgewerkt rond dit schilderij.

Voor een artikel wat ik schreef over het gebruik van artificiële intelligentie in het maken van kunst heb ik ook het meisje met de parel als onderwerp van mijn onderzoek gebruikt met een paar opvallende resultaten.
Als de computer probeert om het schilderij in een hedendaags portret om te zetten oogt dat al snel best goed.

Een artificiële intelligentie (AI) interpretatie van het Meisje met de parel

Haar haarkleur hoewel best modern vind ik zelf erg afleiden van het portret. De computer heeft duidelijk niet in de gaten gehad dat het hier om een hoofddoek ging en niet om blauw haar.
Nog wat verder sleutelend met de resultaten van de AI versie en onderstaande portret laat naar mijn mening mooi zien hoe het meisje met de parel er vandaag de dag op een foto uit zou kunnen zien.

Ook een remix met het meisje met de parel van Vermeer en de stijl van Andy Warhol levert een interessant werk op dat zeker op zal vallen in menig interieur. Ik noem het werk, niet heel verwonderlijk ‘Warhol met de Parel’.

Al eerder maakte ik een moderne variant van het meisje met de parel door haar aan een moderne fotografische retouchering te onderwerpen met ook wel een mooi resultaat. De achtergrond werd vervangen voor een fotostudio achtergrond in bruin. Helaas bleek later dat de originele kleur die Vermeer in zijn schilderij als achtergrond had gebruikt groen te zijn.

Van deze versie van mijn moderne meisje met de parel heb ik ook een stripboek variant gemaakt om weer een andere stijl met nog hogere contrasten te gebruiken om dit door mij geliefde werk in een nieuw jasje te steken.

Als laatste wil ik nog een meer grappig werk laten zien wat een achter de schermen versie van hoe dit werk in studio Vermeer eruit zou hebben gezien als Vermeer een hedendaagse fotograaf was geweest.

Geef een reactie